skip to Main Content

6 TIPS OM JE WEERSTAND TE VERHOGEN TIJDENS DE CORONA CRISIS

In deze periode van het jaar kunnen we allemaal wel een betere weerstand en een sterker immuunsysteem gebruiken. Helemaal nu het gehele land wordt geteisterd door het Corona virus. Naast dat het virus een enorme impact heeft op onze gehele samenleving, heeft het voor veel mensen ook een impact op de fysieke en mentale gezondheid. Gemakkelijker dan ooit is om je verveeld, angstig, gestrest en zelfs gefrustreerd te voelen. Je weerstand op peil houden en/of verbeteren is daarom nu meer dan ooit belangrijk. Voor jezelf en voor anderen.

Om je houvast te geven zijn hier onze top 6 tips om je te helpen je mentaal te kunnen focussen, je dag structuur te geven en waarmee je jouw weerstand kunt verhogen om zo het Corona virus zo veel mogelijk buiten de deur houden.

#1 BLIJF (THUIS) IN BEWEGING! Als team MOVE TO IMPROVE kunnen wij het niet vaak genoeg zeggen; blijf sporten! Maak tijd vrij om actief te zijn en zorg voor voldoende lichaamsbeweging! Gemiddeld intensief sporten heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Bij zowel duur- als krachtsporten komen er hormonen en stoffen vrij die door de bloedbaan naar de spiervezel getransporteerd worden. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat deze hormonen een extra rol kunnen vervullen bij het versterken van het immuunsysteem.

#2 PLAN VOORUIT Maak elke ochtend een dagelijkse ROUTINE door 10 minuten de tijd te nemen om je dag te plannen. Dit geeft je houvast om je te helpen je mentaal te kunnen focussen en je dag structuur te geven, zodat je op het goede spoor blijft met je doelen en verveling kunt overwinnen, terwijl je thuis bent.

#3 VARIEER IN VOEDING Je hebt nu misschien meer tijd dan voorheen, dus doe extra je best om je te verdiepen in een voor jou werkend gezond en uitgebalanceerd voedingspatroon. Maak in deze periode eens een nieuw, lekker en gezond recept. Gevarieerd en voldoende groente eten zorgt voor een goede ondersteuning. Wanneer je gezond en gevarieerd eet krijg je meestal genoeg van deze voedingsstoffen binnen. Zorg er verder voor dat je dagelijks minimaal 250 gram groente eet en twee stukken fruit.

#4 SLAAP Zorg jij al voor voldoende slaap? Grote kans dat dit niet zo is. Naast een betere concentratie, het verwerken van je dag en een betere spijsvertering zorgt goed slapen ook voor een betere immuniteit tegen ziekteverwerkers. Pak daarom je rust, probeer meer te slapen en besteed meer tijd aan ontspanning. Zet de wekker eens wat later, blijf langer liggen en probeer meer slaap te pakken. Te weinig energie in de middag? Doe een powernap van 20 minuten.

#5 VERMIJD / VERMINDER STRESS Het gevolg van stress is dat je lichaam in fight or flight modus schiet. Dat wil zeggen dat o.a. je afweersysteem kan verslechteren. Het verlagen van je stress levels zorgt er dan ook voor dat de processen in je lichaam ongestoord kunnen plaatsvinden. En één van deze processen is jezelf beschermen tegen infecties. Tips om je stress te verminderen zijn: • Blijf bewegen • Let op je ademhaling • Achterhaal de oorzaak van je stress en maak dit bespreekbaar • Plan tijd voor waardevolle gesprekken met dierbaren, of dat nu aan de telefoon is, op FaceTime of QUALITY TIME met je gezin

#6 WAS JE HANDEN Tot slot:zorg ervoor dat je goed je handen wast. De afgelopen weken heb je dit al honderden keren gehoord, maar voor het ook echt uit. Het wassen van je handen kan besmetting met bacteriën en virussen, en daardoor ook mogelijk ziekte, voorkomen. Was minimaal 30 seconden je handen.

Maak dus andere keuzes en implementeer kleine, beheersbare veranderingen die op termijn heel erg veel doen voor je gezondheid en vitaliteit. Veel succes en blijf gezond!

Wil je mij helpen? Deel dit artikel als je denkt dat dit voor meer mensen nuttig is!

Back To Top